2 czerwca 2022 w hotelu Sofitel w Warszawie rozdano nagrody w 25. edycji Konkursu „Dobroczyńca Roku”. Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się: Radio 357, Ikea, Allegro, Fundacja Orange, Jeronimo Martins Polska S.A, PURELLA sp. z o.o., Nationale-Nederlanden, PwC oraz dwie lokalne firmy: Agencja Reklamowa Parasol i Galeria Smaku Barbara Federowicz. Kapituła przyznała również dwie nagrody 25-lecia. Organizatorem Konkursu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce.
Celem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest docenienie partnerskiej współpracy małych, średnich i dużych firm z organizacjami pozarządowymi, nagradzanie wartościowych programów wolontariatu pracowniczego oraz inicjatyw związanych z szeroko pojętą społeczną odpowiedzialnością biznesu.
Wśród Laureatów znaleźli się:
Kategoria: Kultura i edukacja
Zwycięzca: RADIO 357
Doceniony za: za angażowanie słuchaczy w liczne akcje i zbiórki charytatywne, wsparcie dla ubogich uczniów w czasie pandemii oraz osobiste zaangażowanie ekipy radia - na czele z redaktorem Kubą Strzyczkowskim - w dobroczynność.
Nominowany przez: Fundację Świętego Mikołaja
Zwycięzca: Fundacja Orange
Doceniona za: stanie na straży bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie wspierając trzy wydarzenia Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: „Dzień Bezpiecznego Internetu”, „Digital Youth Forum” i Międzynarodową Konferencję „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”.
Nominowany przez: Fundację Dajemy Dzieciom Siłę
Kategoria: Ochrona środowiska i klimatu
Zwycięzca: Jeronimo Martins Polska S.A
Doceniony za: przekazanie blisko 2,5 miliona złotych na programy przywracania żubrów i rysi w Polsce północno-zachodniej, działania ratujące wilki, objęcie ochroną lasów stanowiących siedliska sóweczki, umożliwienie zakupu samochodu terenowego dla organizacji prowadzącej Pogotowie Żubrowe, sprzętu telemetrycznego do śledzenia uwalnianych wilków i rysi oraz sprzętu do immobilizacji (czasowego usypiania) drapieżników.
Nominowany przez: Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”
Kategoria: Otwartość na różnorodność
Zwycięzca: Agencja Reklamowa Parasol
Doceniony za: wsparcie finansowe, koncepcyjne, organizacyjne i produkcyjne dla Fundacji L’Arche z Wrocławia, dzięki któremu fundacja zorganizowała m.in. pokaz mody z udziałem podopiecznych z niepełnosprawnościami, galę, licytacje charytatywne oraz wystawę zdjęć z pokazu mody.
Nominowany przez: Fundację L'ARCHE
Zwycięzca: IKEA Retail Sp. z o.o.
Doceniony za: przekazanie dochodu ze sprzedaży wielobarwnej torby Storstomma na obsługę telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111, realizację wspólnie z Fundacją Ocalenie i FDDS programu „Razem w Trosce o Dom” oraz zwracanie uwagi w komunikacji marki na problem dzieci LGBT+, które są dyskryminowane i wykluczane w swoim środowisku
Nominowany przez: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
Kategoria: Pomoc społeczna i charytatywna
Zwycięzca: GROUPE SEB POLSKA SPÓŁKA Z O.O.
Doceniony za: wspieranie młodzieży i dorosłych w kryzysie bezdomności, umożliwienie zdobycia przez nich doświadczenia zawodowego, przekazywanie sprzętów AGD do mieszkań treningowych prowadzonych przez Fundację Po DRUGIE, organizowanie wspólnie z Nieagencją spotkań i eventów charytatywnych, z których przychód trafia na wsparcie podopiecznych fundacji.
Nominowany przez: Fundacja po DRUGIE
Zwycięzca: Allegro.pl
Doceniony za: wykorzystywanie rozwiązań technologicznych, kanałów social media i platformy Allegro Charytatywni w działalności dobroczynnej oraz angażowanie swoich 700 pracowników jako wolontariuszy w takie akcje jak Szlachetna Paczka czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Firma od lat działa w obszarze edukacji technologicznej oraz wspiera inicjatywy zrównoważonego rozwoju.
Nominowany przez: Stowarzyszenie Wiosna
Kategoria: Zdrowy tryb życia
Zwycięzca: PURELLA SP. Z O.O.
Doceniony za: przekazanie 10 proc. ze sprzedaży różowego batona #ThinkPink na pomoc podopiecznym Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, wsparcie organizacyjne w czasie realizacji sesji zdjęciowej i wywiadu dla magazynu „Glamour” z udziałem znanych ambasadorek akcji „Różowy Październik” oraz przedstawicielek i podopiecznych fundacji oraz uruchomienie strony purellapomaga.pl, na której można znaleźć istotne informacje o profilaktyce raka piersi.
Nominowany przez: Fundacji OnkoCafe - Razem lepiej
Zwycięzca: Nationale-Nederlanden
Doceniony za: wsparcie finansowe pierwszego w Polsce programu bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej dla osób chorych na raka, ich rodzin i osób, które z powodów profilaktycznych powinny zgłosić się do onkologa. Wsparcie firmy pozwoliło Fundacji „Twarze depresji” sfinansować kampanię outdoorową, zorganizować konferencję prasową z udziałem gwiazd – ambasadorów kampanii – i zrealizować webinary w mediach społecznościowych.
Nominowany przez: Fundacja „Twarze depresji”
Kategoria: Lokalne partnerstwa
Zwycięzca: Galeria Smaku Barbara Federowicz
Doceniony za: strategiczne podejście do pomagania w regionie, przekazane darowizny na minigranty dla programu „Działaj Lokalnie” 2021 i na roczne działanie programu „Wolontariat z Klementyną” a przede wszystkim za przyjacielską relację właścicielki firmy z przedstawicielami fundacji Koalicja dla Młodych z Białobrzegów, która umożliwiła nawiązanie relacji z kolejnymi darczyńcami.
Nominowany przez: Fundacji Koalicja dla Młodych z Białobrzegów
Kategoria: Wolontariat pracowniczy
Zwycięzca: PwC
Doceniony za: program wolontariatu pracowniczego angażujący 451 pracowników, który skupia się na wspieraniu edukacji dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem, działaniu na rzecz przedsiębiorczości i ekologii. Pracownicy PwC wsparli aż 56 organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych oraz 3409 potrzebujących z domów dziecka, świetlic środowiskowych czy domów pomocy społecznej. Firma przeznaczyła w 2021 roku na cele społeczne ponad 530 tysięcy złotych.
Szczegółowe opisy społecznego zaangażowania laureatów oraz organizacji nominujących znajdują się w raporcie podsumowującym bieżącą edycję.
Nagroda 25-lecia
Z okazji 25-lecia Konkursu Kapituła przyznała nagrody specjalne. Otrzymały je dwie firmy za wieloletnią współpracę z organizacjami pozarządowymi w zakresie społecznego zaangażowania. Mondi Świecie S.A. od ponad 16 lat wspiera finansowo i merytorycznie Stowarzyszenie Wspierania Rozwoju Gospodarczego Ziemi Świeckiej „Inkubator Przedsiębiorczości” (województwo kujawsko-pomorskie), co umożliwiło m.in. przyznanie 171 grantów na lokalne projekty o wartości prawie 700 tysięcy złotych. Firma regularnie wspiera wiele różnych społecznych inicjatyw lokalnych w obszarze zdrowia, edukacji, rozwoju lokalnej infrastruktury, kultury, projektów na rzecz dzieci, młodzieży, osób starszych i niepełnosprawnych. Z kolei Allegro.pl to trzykrotny laureat Konkursu „Dobroczyńca Roku”. Od początku istnienia firma podejmuje działania charytatywne w partnerstwie z organizacjami i udowadnia, że technologia ma moc rozwiązywania wielu problemów społecznych. Właśnie dlatego swoją skalę i zasięg wykorzystuje nie tylko w biznesie, lecz także w pomaganiu.
Organizatorem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Fundatorem Konkursu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur Konkursu czuwa firma E&Y.
Partnerami dwudziestej piątej edycji Konkursu są Konfederacja Lewiatan, Business Centre Club, Global Compact Network Poland, Pracodawcy RP, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Forum Darczyńców.
Partner gali: Sofitel Warsaw Victoria, Queen Media.
Partner wspierający galę: Fundację Koalicja Sprawiedliwego Handlu – Fairtrade Polska.
Patroni medialni: portal organizacji pozarządowych ngo.pl, portal publicrelations.pl, niepełnosprawni.pl, portalspozywczy.pl, Nowy Marketing, odpowiedzialnybiznes.pl, marketingprzykawie.pl