Równie ważne są łańcuchy współpracy pomiędzy organizacjami, wolontariuszami, partnerami społecznymi. Takie łańcuchy, oparte na zaufaniu, tworzy się latami. Dzięki nim buduje się kapitał społeczny, niesłychanie potrzebny szczególnie w czasach wielkich wyzwań, takich jak czas pandemii. W 2020 roku kapitał społeczny pokazał swoją moc.
Przykładem mogą być laureaci wyróżnień specjalnych „Społecznie zaangażowani w walce z epidemią COVID-19” przyznanych w tym roku przez Kapitułę Konkursu Dobroczyńca Roku wyjątkowo już za działania 2020 roku. Te wyróżnienia stanowią zwiastun zmiany, która nastąpiła w obszarze społecznego zaangażowania. Nie są to bowiem tylko pojedyncze firmy, a całe koalicje budujące rozległe łańcuchy współpracy, błyskawicznie reagujące na pojawiające się wyzwania. Warto choć niektóre z nich przypomnieć:
- Jesteśmy razem. Pomagamy!, w ramach której zaangażowano ponad 70 firm i instytucji w zbiórkę środków i przekazano ponad 50 milionów złotych szpitalom i placówkom medycznym w całej Polsce na sprzęt (respiratory i łóżka), środki ochrony osobistej oraz różnorodne wsparcie rzeczowe.
- Wzywamy posiłki. W akcję zaangażowało się ponad 130 mniejszych i większych firm gastronomicznych i restauracji, które wspólnymi siłami dostarczyły bezpłatnie: ponad 230 tysięcy posiłków, 153 tysięcy napojów i 100 tysięcy innych produktów spożywczych dla pracowników służby zdrowia.
- Biznes szpitalom. W akcję włączyło się 117 firm, które wspólnymi siłami dostarczyły do placówek medycznych sprzęt taki jak: respiratory, kardiomonitory, autoklawy, środki ochrony osobistej oraz usługi dezynfekcji, o łącznej wartości ok. 5 mln zł w ciągu czterech tygodni.
Jest to także zapowiedź tego, co może pokazać tegoroczna edycja Konkursu. Jesteśmy przekonani, że pozwoli ona wybrać laureatów, którzy wyróżnili się nie tylko tym, że uczynili ze społecznego zaangażowania część swoich strategii CSR, przeznaczyli znaczne środki, dużo czasu i energii na realizację projektów, ale także wykazali się opisanymi powyżej cechami bohaterów społecznego zaangażowania, tj. odwagą do działania, odruchowym niesieniem pomocy, wiarą w głęboki sens pomagania, zaufaniem do ludzi, gotowość do współpracy i budowania koalicji, tak wśród największych korporacji, jak i na poziomie lokalnym. Jest takie powszechnie znane powiedzenie: prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Parafrazując je można powiedzieć: autentyczne społeczne zaangażowanie poznaje się w latach kryzysu.
Mamy nadzieję, że postrzeganie społecznego zaangażowania firm jako działania motywowanego wyłącznie celami PR-owymi czy marketingowymi – nadal dość powszechne w Polsce - będzie wkrótce odbierane jako nietakt. Miedzy innymi dlatego, aby wytrącić sceptykom z rąk argumenty i powstrzymać pełne podejrzeń i nieufności dywagacje, nagradzamy w tym roku nie tylko Dobroczyńców Roku, ale także Bohaterów społecznego zaangażowania.