O co chodzi w CSR ? spo�ecznej odpowiedzialno�ci biznesu?
�yczy�abym sobie, aby nie chodzi�o tylko o dopisanie jakiego� ckliwego rozdzia�u do rocznego sprawozdania finansowego firmy. Ani o to, aby to nie by�o ?kopiuj ? wklej? dzia�a� centrali do lokalnej siedziby. Chcia�bym te�, aby firmy nie traktowa�y CSR jako swego rodzaju sponsoringu NGO, gdy trzeci sektor traktuje si� jako agencj� reklamow�.
Do legend przesz�y przepychanki NGO ? biznes wok� wielko�ci logo umieszczonego na folderze reklamuj�cym jak�� akcj� spo�eczn�.
Si�gnijmy po przyk�ady z jasnej strony.
Owszem. Z Fundacji MaMa wynios�am te� dobre do�wiadczenia we wsp�pracy z firmami. Na przyk�ad francuska sie� hoteli Accor sama zg�osi�a si� do nas z pytaniem, co mo�emy wsp�lnie zrobi�. Dalej nasze relacje polega�y na wzajemnym szacunku. I wyobra�am sobie, �e tak to powinno si� kszta�towa� ? firma ma zaufanie do organizacji, b�d�cej bli�ej grupy docelowej, do kt�rej obie wsp�lnie si� kieruj�.
W jakie dzia�ania powinien anga�owa� si� biznes?
Brawa dla firm podejmuj�cych swego rodzaju ryzyko wizerunkowe, wchodz�cych w partnerstwo z organizacj� zajmuj�c� si� powa�nymi problemami spo�ecznymi, np. przemoc� wobec kobiet. Sta�o si� tak w przypadku firmy Avon i Fundacji Feminoteka, a teraz z Niebiesk� Lini�. Przemoc wzbudza naturalne reakcje niech�ci, odrzucenia, a jednak firma zaryzykowa�a.
Fundacja MaMa szuka�a te� sponsor�w dla dzia�a� polegaj�cych na budowaniu grup wsparcia kobiet, kt�re poroni�y. Jednak w Polsce, gdzie prawa reprodukcyjne s� szczeg�lnie ideologizowane, nie uda�o si� nam znale�� partner�w.
Czego to dowodzi?
Je�li chodzi o spo�eczne zaanga�owanie w Polsce, to firmy s� bardzo zachowawcze i przewidywalne. W praktyce dotyczy to najcz�stszych grup docelowych: dzieci i zwierz�t.
Firmy z zasady powinny anga�owa� si� w projekty kontrowersyjne?
Nie zawsze. Jednak biznes powinien og�lnie ufa� organizacjom pozarz�dowym i nie chodzi tu o wydatkowanie pieni�dzy, tylko o szeroko potraktowane zaufanie. Do szczeg�owej wsp�pracy powinien te� oddelegowa� pracownika, kt�ry rozumie zasady kontakt�w NGO ? biznes i cechuje go wra�liwo�� spo�eczna.
Mo�e firmy w przysz�o�ci mog�yby anga�owa� si� anonimowo w kampanie spo�eczne?
Nie wiem, czy w Polsce by�y takie dzia�ania. Czy b�d� ? trudno powiedzie�.
Zaplanujmy przysz�o��. Jak przekona� szef�w firm, �eby inaczej traktowali NGO?
Apelowa� do sumienia, pokazywa� korzy�ci inwestowania w kapita� spo�eczny i edukacj� w Polsce. Dzia�a� spo�ecznych nie mo�na traktowa� jest reklamy wykupionej w TV. Relacje ze spo�ecze�stwem firmy powinny potraktowa� jako wyzwanie i innowacj�.
Jak mog�aby wygl�da� systemowa pomoc biznesu dla tw�rc�w, w tym ludzi pisz�cych?
Przez stypendia ? pobyt w jakiej� artystycznej rezydencji plus dieta. Tak teraz dzia�aj� stypendia pa�stwowe, region�w czy miast. Wci�� jednak nie ma takich inicjatyw finansowanych przez firmy. Ciekaw� form� jest te� nagroda literacka. W przypadku biznesu mog�aby to by� nagroda np. celowo skierowana do debiutant�w lub w jaki� inny spos�b akcentuj�ca zaanga�owanie w wybrany obszar spo�eczny. Jestem przekonana, �e wzbudzi�oby to bardzo du�e zainteresowanie w�r�d tw�rc�w.
Sylwia Chutnik ? pisarka, kulturoznawczyni, feministka, dzia�aczka spo�eczna. Laureatka Paszportu Polityki, trzykrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Nike. Kieruje Fundacj� MaMa, zajmuj�c� si� prawami matek. Otrzyma�a Spo�ecznego Nobla Stowarzyszenia Innowator�w Spo�ecznych ?Ashoka?.