W swoich działaniach filantropijnych Bank Zachodni WBK koncentruje się głównie na sytuacji dzieci, które ze względu na złą kondycję materialną rodziców mają mniejsze szanse na udany start w dorosłe życie i pozbawione są dostępu do różnych form rozwoju własnych zainteresowań i umiejętności.
Bank realizuje działania społeczne od momentu fuzji w 2001 roku. Wówczas, za pośrednictwem powołanej do tego celu Fundacji, udzielał finansowego wsparcia placówkom medycznym, kulturalnym i naukowym. Współpracował też z organizacjami, które statutowo realizują i świadczą pomoc osobom potrzebującym. Strategia społecznego zaangażowania została spisana jesienią 2003 roku. Wybór obszaru działań charytatywnych BZWBK został skonsultowany z pracownikami Banku poprzez specjalnie w tym celu zorganizowane referendum.
Od listopada 2003 roku Bank prowadzi autorski program Bank Dziecięcych Uśmiechów. Działania realizowane są dwutorowo: w ramach własnych programów i akcji charytatywnych oraz poprzez współpracę z instytucjami bezpośrednio pomagającymi dzieciom (świetlicami środowiskowymi i socjoterapeutycznymi, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, szkołami itp.). W drugim przypadku BZWBK poprzez swoją Fundację przyznaje dotacje finansowe na konkretne projekty ukierunkowane na pomaganie dzieciom, często nawet współuczestniczy w ich realizacji. Warto podkreślić, że od wspieranych podmiotów wymaga informacji zwrotnej na temat osiągniętych rezultatów działań społecznych i wykorzystanej pomocy.
W roku 2006 Bank Zachodni WBK uruchomił nowy program, zatytułowany Akademia Banku Dziecięcych Uśmiechów. Za jego pośrednictwem Bank chce wyrównywać szanse edukacyjne dzieci z rodzin ubogich. Celem Akademii jest zapewnienie podopiecznym świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych bezpłatnych lekcji języka angielskiego. Zajęcia prowadzą wykwalifikowani lektorzy, którzy przekazują wiedzę i umiejętności zarówno w tradycyjny sposób, jak tez w formie zabaw.
Innym projektem podjętym w ubiegłym roku w ramach Banku Dziecięcych Uśmiechów była druga edycja warsztatów "Mój świat po obu stronach kamery z BZ WBK". Warsztaty fotograficzno-filmowe dla dzieci z tzw. trudnych środowisk Wrocławia, Warszawy, Gdańska, Katowic i Krakowa miały przybliżyć im sztukę fotografii i technik filmowania. W ramach warsztatów, których głównym tematem był sukces, powstał składający się z 6 tysięcy fotografii i 18 filmów reportaż o ludzkich marzeniach i potrzebach. Efekty ubiegłorocznego przedsięwzięcia można było podziwiać na wystawie w warszawskiej galerii "Zachęta".
W 2006 roku Bank Zachodni WBK kontynuował także program stypendialny Bank Dziecięcych Uśmiechów, za pośrednictwem którego trzydziestu pięciu uczniom szkół podstawowych i gimnazjów Bank ufundował stypendia. Pomoc finansową otrzymali uczniowie osiągający bardzo dobre wyniki w nauce oraz odznaczający się wybitnymi zdolnościami w zakresie nauki lub sportu, sztuki i muzyki.
Zakrojone na nieco mniejszą skalę, choć również bardzo potrzebne były jednorazowe inicjatywy charytatywne. Jedną z nich była akcja związana z Dniem Dziecka. Bank postanowił w tym dniu zorganizować pokazy filmowe dla podopiecznych świetlic środowiskowych z Poznania, Wrocławia, Warszawy i Katowic oraz dzieci pracowników Banku. Technikę trójwymiarowego obrazu mogło podziwiać łącznie ponad 1500 dzieci. Dzięki prowadzonej na początku roku szkolnego akcji Z uśmiechem do szkoły udało się wyposażyć najbardziej potrzebujące dzieci w niezbędne artykuły szkolne. Ostatnim realizowanym w 2006 roku przedsięwzięciem była grudniowa Gwiazdka moich marzeń, w ramach której zorganizowano ogólnopolski konkurs plastyczny dla dzieci ze świetlic środowiskowych. Tematem konkursu była kartka świąteczna przedstawiająca wymarzone święta uczestników, a do zabawy stanęło 461 dzieci - podopiecznych świetlic środowiskowych z całej Polski. Prace zwycięzców posłużyły jako motywy świątecznych kartek - cegiełek, które mogli nabywać pracownicy BZWBK.
Misja działalności społecznej Banku jest jasno zdefiniowana i dobrze wyrażają ją realizowane projekty społeczne. Ściśle określona grupa beneficjentów pomocy oraz wyraźne zdefiniowanie podejmowanego problemu pomagają osiągać adekwatne i potrzebne rezultaty.