Dobroczyńca Roku 2019

X X I I E D Y C J A 11 ↘ MONIKA KULIK EKSPERT DS. SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI BIZNESU, ORANGE POLSKA, CZŁONKINI ZARZĄDU FORUM ODPOWIEDZIALNEGO BIZNESU WYMIARY I MIARY ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO Jeśli czegoś nie możemy zmierzyć, to nie możemy tym zarządzać – to stwierdzenie dość powszechne w biznesie. Wzarządzaniu strategicznympotrzebujemy uporządkowanego zbioruwskaźników, mierników i raportowaniawyników realizacji celów. Takie myślenie opiera się na zależności przyczynowo-skutkowej między celami i działaniami. Realiza- cja strategii wymaga zrównoważenia odmiennych, często sprzecznych z sobą celów firmy – zarówno tych finanso- wych, jak i niefinansowych. Czy taki sposóbmyśleniamożemy też zastosowaćwprogramach społecznychorganizacji? Serce i rozum Na pierwszy rzut oka wydaje się to… niestosowne. Używanie bezosobowych mierników, gdy kierujemy się porywem serca, realizujemy akcję pro bono czy działania pomocowe, dla większości z nas jest nie na miejscu. Ale czy na pewno? Może jednak warto połączyć serce z rozumem, by postępować nie tylko etycznie, lecz także efektywnie? Może war- to sprawdzić, czy nasze działania prospołeczne przynoszą zamierzone rezultaty, jakie zmiany zaszły pod wpływem prowadzonych przez nas programów społecznych, w jakim kierunku je rozwijać i co zmienić, aby działać jeszcze lepiej na korzyść społeczeństwa i firmy? Co więcej, nasi interesariusze oczekują tych informacji. Dla władz firmy ważne jest uzasadnienie poniesionych nakładówna działania społeczne, dla pracowników– sens zaangażowania społecznego, dla społeczności lokalnej –wymierne korzyści ze współpracy z firmą. Aby znaleźć uzasadnienie dla stosowania narzędzi z obszaru biznesu w działaniach na rzecz dobra ogólnego, powinni- śmy spojrzeć na zaangażowanie społeczne szerzej, jako na część działań z obszaru społecznej odpowiedzialności bi- znesu. Wprawdzie koncentruje się ona na wspieraniu rozwoju społeczeństwa i społeczności lokalnych, dotyczy jednak całości funkcjonowania firmy w jej otoczeniu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=